Social Icons

Pages

Monday 29 July 2013

Rasional IV KD

Wujudkah 'hero' dalam dunia ?



Fantasi kanak-kanak bermula . Wujud 'hero' siapa yang duga . Direka untuk penglipur lara , untuk hiburan setiap masa . Tak kira umur , minat untuk semua . Tetapi , hero yang direka , diwujudkan juga dengan kebencian yang sama . Sebagai contoh ,


'KELUANGMAN'

Hero kegemaran kanak-kanak malaya tahun 90-an . Tidak seperti hero antarabangsa yang lain , tidak mempunyai senjata yang canggih , hanya berbekalkan ilmu silat , mampu membanteras jenayah bersama dengan  watak yang lain , iaitu 'TIONGMAN'. Tapi wujud walau atas dasar kebaikan , masih ada hasad dengki yang membenci . Adat dunia , baik buruk orang tak pandang hati . Walau tak semua begitu , tapi tetap wujud bangsa merapu .


'Hero' sebenarnya sentiasa wujud dalam diri . Tapi sesetengah diri , 'hero' bukan wujud atas dasar sendiri . Contoh ..




'Hero' dikalangan wanita . Depan perawan semua jadi kuat . Sesetengah golongan lelaki mungkin rasa 'tak blah' . Tapi ini hakikat . Mungkin setiap manusia ada kehebatan ini walau tak nyata . 
"lihat tiga pintu , pilih satu , moga itu yang benar , untuk elak dari onar"


Sayuran juga 'hero' ibu-ibu kita . Bila tak tahu nak masak apa , pegaga tapi rumah jadi buat ulam . thaha! tak perlu jadi hebat untuk tawan hati ibu bapa , sayur pun tahu perkara tu , kita ??
Baik jadi ubi , diam-diam dalam bumi , keluar-keluar ada isi , bila mati alasan tak bertapi .....


n_n


No comments:

Post a Comment

 

Sample text

Sample Text

tinggalkan isi hati di sini